Viktor E. Frankl - Mi a hipnózis?
In: Orvosi lélekgondozás
Akkor mi a hipnózis? Kivételes lelkiállapotról van szó, melybe a hipnotizált a hipnotizőr által kerül. Milyen különös úton történik ez...? Nos, azáltal kerül az illető személy hipnózisba, hogy a neki megfelelő módon szuggerálják. Más szóval, a hipnózis – így folytathatjuk az előbb megkezdett definíciót – kivételes lelkiállapot, amely szuggesztív hatás eredményeként jön létre. Valójában lényegtelen, hogy az adott szuggesztió szóbeli avagy más természetű, azaz, hogy a hipnózist azáltal vezetem be, hogy a kísérleti személyt felszólítom, kényelmesen feküdjön le, csukja be a szemét és ne gondoljon semmire, csak arra, amiről én beszélek – hogy én a hipnózist így vezetem be vagy másként, mondjuk a növekvő fáradságot szóbeli szuggesztió helyett úgy idézem elő, hogy a kísérleti személy szeme elé egy fénylő és csillogó tárgyat teszek, amelyet néznie kell: mindez, mint mondtuk, irreleváns.
De ami a hipnózist illeti, lényegi ismérveit még ki kell egészíteni. A hipnózis ugyanis nemcsak szuggesztió eredménye, hanem az elképzelhető legjobb talaj további szuggesztiók, mégpedig, ha szabad ezt mondanom, bátrabb szuggesztiók folytatásához is. Engedjenek meg egy példát: ha egy úrnak vagy hölgynek az orra alá nyitott benzines üveget tartok, akkor aligha fogom az illető kísérleti személyt szuggerálni, tehát – durván mondva – bebeszélni neki, hogy egy rózsaillatú kölniről van szó. De biztosan nem fog nehezemre esni az illető embereknek – feltételezve, hogy átlagos intelligenciájúak és ezen kívül érdeklődést mutatnak ilyen kísérletek iránt – azt szuggerálni, hogy fáradtnak érzik magukat – hogy növekszik a fáradtságuk – hogy becsukódik a szemük és végül egy sajátos állapotba kerülnek... Ha már itt tartok, akkor már megkockáztathatom, hogy egy kevés benzint kenjek az orruk alá, és ekkor már számíthatok arra, hogy nem okoznak nekem csalódást, ugyanis nem „blamálnak”, hanem nyomatékos kérdésemre: Ez parfüm, igaz? Rózsaillatú – érzi? – Helyeslő választ kapok: Igen, valóban, csak most veszem észre, olyan az illata, mint a rózsáé.
Ami fontos, az az, hogy tisztázzuk, az ilyenfajta történéseknek semmi közük sincs olyan dolgokhoz, mint spiritizmus, okkultizmus vagy hasonlók. A hipnózisnál – általánosabban: a szuggesztiónál mindig igaz dolgokról van szó. Semmiféle természetfölötti nem kapcsolódik be a folyamatba – bár varietéművészek és pszichológiai sarlatánok azon is fáradoznak, hogy a kérdéses jelenségeket természetfeletti köpenybe burkolják, illetve homlokukat a felsőbbrendű tudás nimbuszával övezzék. Ami számomra fontos, az – egy szóval – az, hogy a hipnózist mitológiátlanítsuk.
Még az van hátra, hogy néhány olyan kérdésbe menjek bele, melyet laikusok gyakran intéznek az idegorvoshoz. Ezek között vannak az alábbiak: Ki tud hipnotizálni? Kit lehet hipnotizálni? Kinek szabad hipnotizálni? Végül: Létezik-e bűntény hipnózisban? Az első kérdéshez: Alapvetően mindenki tud hipnotizálni, aki rendelkezik a szükséges technikai ismeretekkel és ezen kívül azzal, amit én pszichológiai érzéknek neveznék. A különböző technikai eljárások tanítása természetesen orvosi képzés dolga. Nekem semmi esetre sem fog eszembe jutni, hogy ezzel kapcsolatosan erről a helyről tanácsokat adjak, az én hallgatóim közül senkit sem képzünk ki ilyen úton hipnotizőrnek, ugyanis megtörténhetne, hogy egyik-másik eközben elalszik, és nem feltétlenül csak unalomból. Egy ilyen elalvás sem lenne végül malőr: ha az este 11-kor történik, én azt is garantálom, hogy másnap reggel a megfelelő időben fel fog ébredni, anélkül, hogy neki magának ebből a célból valamiféle poszthipnotikus feladatot kellene megoldania.
És ez fontos, bár nem mindig sikerül és nem minden további nélkül. Így emlékszem arra, hogy mint fiatal orvos egy bécsi kórház sebészeti osztályán dolgoztam és az ottani, akkori főnököm egy nap azt a megtisztelő, de meglehetősen reménytelen feladatot adta, hogy egy idős nőt hipnotizáljak. Operálni akarta, de a hölgy szabályos narkózist nem viselt volna el, és a helyi érzéstelenítés valamilyen okból szintén nem jöhetett szóba. Így valóban megkíséreltem, hogy szegény asszonyt hipnotikus úton tegyem a fájdalomra érzéketlenné, és ez a próbálkozás végül sikerült is. De kettőn áll a vásár. Mert az orvosok dicshimnusza és a páciens köszönő szavai közepette annak a nővérnek keserű és heves szemrehányásait is el kellett viselnem, akinek a műtét közben nemcsak asszisztálnia kellett, hanem – mint ezt később szememre vetette – egész idő alatt minden akaraterejével az álmosság ellen kellett küzdenie, amely monoton szuggesztióm által nemcsak a betegnél, de nála, a nővérnél is bekövetkezett.
Vagy – egy más alkalommal, egy idegosztályon, fiatal orvos koromban történt: a főnököm megkért, hogy egy kétágyas szobában elhelyezett pácienst hipnózissal juttassak végre el az olyan nagyon vágyott alváshoz. Késő este a szobába lopództam, leültem az ágy mellé és legalább fél órán keresztül a megfelelő szuggesztiót ismételtem: ön egészen nyugodt, kellemesen fáradt, egyre álmosabb lesz, egészen nyugodtan lélegzik, elnehezedik a szemhéja, minden gondja távol van – nemsokára elalszik. Így ment ez egy fél óráig. De amikor ki akartam lopakodni, csalódottan kellett megállapítanom, hogy nem segítettem a férfin. Mennyire csodálkoztam, amikor másnap reggel szobájába lépve ezt hallom: remekül aludtam ma éjjel. Néhány perccel azután, hogy ön elkezdett beszélni, mély álomba merültem – ezekkel a szavakkal fogadott ugyanis a másik páciens, annak a betegnek a szomszédja, akit hipnotizálnom kellett volna.
Kit lehet hipnotizálni? Alapjában véve mindenkit, elmebetegek és gyerekek kivételével; mindenesetre a hipnózis általában csak akkor sikerül, ha a hipnotizálandó érdekelt, mégpedig nem elméletileg, hanem éppen gyakorlatilag. Ez azt jelenti, hogy például érdeke fűződik ahhoz, hogy hipnózis által a betegség tünetétől megszabaduljon. Az egészségre való törekvés tehát előfeltétel, de semmi esetre sem helyes az a széles körben elterjedt nézet, hogy csak akaratgyenge emberek hipnotizálhatók.
És kinek szabad hipnotizálnia? Mivel a hipnózis esetén pszichoterápiás kezelési folyamatról van szó, és mivel az osztrák orvostörvény szerint kizárólag orvos folytathat pszichoterápiát, ezért csak orvosnak és csak terápiás célból szabad hipnózist gyakorolnia. A hatás lehet, hogy nem mindig terápiás – de a hipnózis motívumának terápiásnak kell lennie. Mi a helyzet akkor, ha a motívum nem terápiás, hanem kriminalisztikai? Vagy ha a hipnózis által éppen kriminális hatást akarunk elérni? Mi történik tehát akkor, ha a hipnotizőr rossz szándékkal hipnotizál vagy az úgynevezett médiumot (milyen nevetséges kifejezés – ismét: mintha a hipnózisnak lenne valami köze a szellemekhez) utasításával arra kényszeríti, hogy valami rosszat tegyen? Válaszoljunk röviden: hipnózisban sem, illetve hipnózis következtében sem fog senki olyan tettet elkövetni, ami valamiképpen akaratának nem felel meg vagy azzal szemben áll. Valójában a hipnózisban is és a hipnózis után is csak az történik, amivel a kísérleti személy valamiképpen egyetért.
Ezt a nézetet egy híres bécsi pszichiáter is képviselte. De síkra szállt ellene egy, a maga idejében nem kevésbé híres, hogy azt ne mondjuk inkább hírhedt varietésztár. Hogy megcáfolja azt orvossal, a varietéhipnotizőr egy napon nő médiumának pisztolyt nyomott a kezébe és azt a poszthipnotikus feladatot adta neki, hogy menjen el a pszichiáter rendelésére és helyben rögtön lője le. Mi történt – mit tett a hölgy? Az utasítás szerint cselekedett, de amikor a pisztolyt az orvosra szegezte, anélkül, hogy lőtt volna, ismét leengedte a kezét. Így a kísérlet kitalálója, aki bizonyítani akarta, hogy lehetséges hipnózisban bűntényt elkövettetni, vereséget szenvedett: a bűntettet nem vitték véghez. De ha véghez is vitték volna – a bűntény „áldozata” életben maradt volna, mert elárulhatom önöknek, hogy az áldozat egyáltalán nem lett volna áldozat, életben maradt volna, mert a pisztoly gyermekpisztoly volt, és a támadó, aki nem is volt az, pontosan tudta ezt.
Ford.: Jakabffy Imre, Jakabffy Éva